مراقبت های بعد از جراحی بینی + دکتر ارمی

اگر شما نیز به تازگی جراحی بینی انجام داده اید بهتر است به نکات ذیل برای مراقبت های بعد از جراحی بینی دقت بفرمایید و آن ها را رعایت نمایید.در این مقاله از دکتر محمد ارمی ، جراح بینی کاشان در نظر داریم در رابطه با مهم ترین سوالات و دغدغه های افراد در طول دوره نقاهت بعد از عمل بینی به صورت کامل صحبت نماییم.

 

مراقبت های پس از جراحی بینی

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی 

استراحت

برای امشب و فردا شب ، برای خوابیدن لطفاً به پشت خوابیده و دو بالش زیر سر خود بگذارید. بهتر است برای خوابیدن از صندلی راحتی استفاده کنید. اگر روی پهلو خود بخوابید سوراخی از بینی شما که سمت پایین است بسته خواهد شد که تنفس از آن مشکل می شود پس بهتر است طی هفته آینده روی پشت خوابیده و زیر سر شما کمی بلندترباشد.

تورم ، کبودی و خونریزی

  • لطفاً امشب تا قبل از خواب و فردا کمپرس یخ را در قسمت اسپلینت پلاستیکی روی بینی و هر دو چشم خود نگه دارید. این کار باعث می شود کبودی چشم ها ، صورت و تورم بینی شما به حداقل رسیده و به طور کلی احساس راحتی بیشتری کنید.
  • ممکن است از بینی شما به مدت یک یا دو روز بعد از عمل جراحی ترشح مخاطی و مقداری خون تخلیه شود که این امر در مراقبت های پس از جراحی بینی ، کاملاً عادی بوده و هیچ جای نگرانی نیست.
  • احتمالا شما با یک گاز در زیر بینی از بیمارستان ترخیص شده اید که به همین علت قرار داده شده است. در صورت لزوم و خیس شدن گاز را میتوانید تعویض کنید. در اولین مراجعه بعد از عمل بینی شما پاکسازی خواهد شد.
  • به مدت یک هفته از فین کردن خودداری کنید ، اما در صورت لزوم ممکن است ترشحات بینی بالا کشیده شود که اشکالی ندارد.

فعالیت پس از جراحی بینی

راه رفتن در دوره مراقبت های بعد از جراحی بینی مشکلی ندارد و می توانید به اندازه دلخواه راه بروید. لطفاً برای یک هفته از انجام تمرینات هوازی خودداری کنید همچنین طی هفته اول ، چیزی بیش از چهارو نیم کیلوگرم (از جمله کودک) را بلند نکنید ، به سمت جلو خم نشوید یعنی نباید به شکلی باشد که سر به پایین بیاید.طی هفته اول ، فعالیتهای جنسی باید بسیار محدود شود ولی بعد از یک هفته ، شما میتوانید به تمام فعالیت های عادی خود بازگردید.

 

 

استفاده از عینک پس از عمل بینی

  1. لطفاً از سبکترین عینکی که دارید استفاده کنید، میتوانید آنرا با چسب روی پیشانی بچسبانید یا به آرامی روی اسپلینت قرار دهید . دو روز بعد از عمل میتوانید از لنزهای تماسی خود استفاده کنید.
  2. پس از برداشته شدن اسپلینت بینی مدت زمانی که از عینک استفاده میکنید باید در هفته اول محدود گردد و همچنان به استفاده از عینک های سبک ادامه دهید.
  3. از عینک هایی که پایک های آنها از جنس خود فریم میباشد و در تمام طول بینی قرار میگیرد استفاده نکنید. اگر پایک های عینک شما بسیار کوچک است میتوانید پایک های بزرگتر و نرمتری نصب کند.
  4. اگر بعد از استفاده از عینک خود حساسیت و ناراحتی در طرفین بینی خود دارید این امر کاملاً طبیعی است و ممکن است 3-4 ماه طول بکشد. در این موارد بهتر است یک یا دو ساعت عینک خود را بردارید.

رانندگی بعد از جراحی رینوپلاستی

لطفاً 24 ساعتاول در مراقبت های پس از جراحی بینی ، رانندگی نکنید. تا آن زمان ، شما همچنان تحت تأثیر داروهایی خواهید بود که طی عمل جراحی به شما داده شده است ، و رانندگی برای شما خطرناک است. بعد از گذشت یک روز از جراحی میتوانید بی میزان محدود رانندگی کنید.

 

مراقبت های پس از جراحی بینی

 

رژیم غذایی در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی

  • میتوانید بعد از عمل رژیم غذایی عادی مصرف کنید البته بهتر است از مصرف مواد غذایی سفت که نیاز به جویدن سخت دارد خودداری کنید و سعی کنید میزان نمک و ادویه رژیم غذایی شما به کمترین میزان ممکن باشد . شاید متوجه شوید که بلع مواد غذایی جامد کمی دشوار است که علت آن پر بودن بینی است.
  • بویای شما ممکن است طی هفته اول کاهش یابد اما به زودی و حتی بهتر از قبل باز می گردد.
  • لطفاً مایعات زیادی بنوشید تا به بهبود بدن شما بعد از بیهوشی و جراحی کمک کند.

داروهای دوران نقاهت پس از عمل بینی

  1. به شما داروهایی برای درد داده می شود كه تنها در صورت نیاز آنها را مصرف كنید و توصیه میشود اگر درد ندارید آنها را مصرف نکنید.
  2. این قرص ها حاوی ماده تسکین دهنده می باشند و ممکن است در شما حس سبکی سر و یا حتی احساس تهوع می کند. در صورت عدم کنترل درد ، قرص استامینوفن 500 میلی گرم هر چهار تا شش ساعت توصیه میشود.
  3. در مراقبت های پس از جراحی بینی به شما قرص آنتی بیوتیکی داده می شود. لطفاً داروها را طبق دستورالعمل مصرف کنید ، برای بهبود مناسب مهم است که آنتی بیوتیک ها را به طور کامل مصرف کنید.
  4. ممکن است یک هفته از استروئیدها استفاده شود. این امر به کاهش تورم و ناراحتی شما کمک می کند،لطفاً دقیقاً طبق دستورالعمل جراح بینی کاشان ، از آنها استفاده کنید.
  5. لطفاً تمام داروهای قبل از عمل خود را روز بعد از عمل از سر بگیرید. بهتر است قرص مولتی ویتامین در طی اولین ماه بعد از عمل به صورت روزانه مصرف کنید.

 

مراقبت های پس از جراحی بینی

 

مراقبت های پس از جراحی بینی (مراقبت از زخم)

  • بعد از عمل ممکن است ترشحات بینی را به سمت حلق خود بالا بکشید. اما لطفاً تا یک هفته از تخلیه ترشحات بینی خود با فشار(فین کردن) خودداری کنید. از روز بعد عمل ، اسپری نرمال سالین را در بینی خود شروع کنید.این اسپری باید حداقل چهار بار در روز و دو پاف در هر بینی استفاده شود.هر زمان که دوست دارید می توانید از این اسپری یا سرم شستشوی بینی به همین مقدار استفاده کنید. سالین اثر خشک کنندگی عمل جراحی را معکوس می کند و باید حداقل به مدت سه ماه استفاده شود.
  • محل برش جراحی روی بینی شما وجود دارد که برای شما پمادی تجویز شده که باید پماد را سه بار در روز به صورت موضعی استفاده کنید.برای ترمیم محل برش جراحی از بخیه غیر قابل جذب استفاده شده است که با استفاده از پماد به مرطوب سازی آن کمک کرده و بعد از حدود یک هفته بخیه ها برداشته می شوند.
  • اگر ایمپلنت داخل چانه دارید ،پانسمانی روی چانه شما قرار گرفته است. پس از برداشتن این پانسمان ، باید شروع به استفاده از پماد بر روی خط برش زیر چانه خود کنید سه بار در روز تا زمانی که بخیه ها در حدود یک هفته بعد کشیده شوند.
  • بعد از گذشت یک هفته از مراقبت های بعد از جراحی بینی ، قالب و یا اسپلینت پلاستیکی در قسمت بیرونی بینی شما توسط پزشک برداشته می شوند. نباید به صورت مستقیم روی اسپلینت آب ریخته شود و شستشوی صورت باید با مراقبت انجام شود تا اسپلینت خیس نگردد.
  • به طور کلی میتوان گفت روز بعد از عمل میتوانید اطراف تمام برش های صورت خود را بشویید و اگر محل برش خیس نشوند اشکالی رخ نخواهد داد.
  • به صورت روتین ویزیت های بعد از عمل توسط بهترین دکتر عمل بینی کاشان ، یک هفته و سپس یک و سه و شش و 12 ماه بعد از عمل خواهد بود که برای این ویزیت ها هزینه ای از شما دریافت نخواهد شد و در هر ویزیت ازفرم بینی شما عکس گرفته خواهد شد.

 

مراقبت های پس از جراحی بینی

 

مراقبت های طولانی مدت بعد از جراحی بینی

  1. تورم بینی و نواحی اطراف گونه و لب فوقانی به دنبال جراحی بینی طبیعی است. تورم به تدریج طی دوره های زمانی مختلف برطرف می شود. هنگام برداشتن قالب پلاستیکی یا اسپلینت تورم در قسمت فوقانی بینی بین چشم های شما وجود دارد که تقریبا در پایان هفته دوم از بین برود.
  2. در مورد تورم جزئی گونه های شما در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی ، در کناره های بینی نیز همین امر وجود دارد همچنین ممکن است در لب فوقانی (و حتی در زیر لب فوقانی بالای دندانهای خود) در قاعده بینی تورم ایجاد شود.
  3. درد و تورم خفیف در این نواحی طی دو هفته از بین می رود. تورم مختصر و احساس سفتی در نوک بینی شما باشد که بیش از دوره دو هفته ای باقی بماند و شکل دلخواه نوک بینی شما شاید بعد از 4 تا 6 ماه ایجاد شود.
  4. کبودی در اطراف بینی یعنی در گونه ها و پلک های پایین بعد از جراحی زیبایی بینی بسیار شایع است که تا دو هفته بعد از عمل کاملاً برطرف میشود. اگر این کبودی برای بازگشت به کار شما را دچار مشکل کرد می توانید از لوازم آرایشی برای حل این مشکل کمک بگیرید.
  5. بی حسی نوک بینی بعد از عمل بینی نیز طبیعی است که به تدریج برطرف خواهد شد و شاید تا 3 ماه این روند به طول بیانجامد.
  6. تنفس از طریق بینی بعد از پاک کردن بینی در روز بعد از عمل به تدریج بهبود می یابد. تا یک هفته بعد از عمل تنفس شما باید بسیار بهبود یابد. در بازگشت به حالت طبیعی بسیار حیاتی است که داخل بینی خود را مرتباً با اسپری نرمال سالین تمیز کنید.
  7. شما باید تا 3 ماه در مراقبت های پس از جراحی بینی ، از بینی خود در مقابل نور خورشید محافظت کنید. قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث تورم در بینی خواهد شد و روند بهبودی را کندتر می کند.
  8. پوست بینی شما در واقع بسیار مستعد آفتاب سوختگی خواهد بود. محافظت خوب برای این دوره سه ماهه توصیه میشود و با یک کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 15 این محافظت حاصل می شود.

کشیدن بخیه ها بعد از جراحی بینی

در صورتی که بهترین جراح بینی در کاشان ، از بخیه های غیر جذبی برای بستن برش های جراحی استفاده کرده باشد. لازم است بعد از گذشت 5 الی 7 روز به مطب پزشک مراجعه نمایید تا بخیه های شما برداشته شوند. در طی این هفت روز که بخیه دارید ، لازم است حتما آنتی بیوتیک های تجویز شده را در مراقبت های پس از جراحی بینی به موقع مصرف نمایید تا دچار عفونت نشوید. همچنین باید نواحی بخیه ها به کمک پمادهای تجویز شده چرب شوند. بعد از کشیدن بخیه ها نیز توصیه می شود به چرب کردن بخیه ها ادامه دهید این کار به ترمیم زودتر محل برش ها و همچنین از بین رفتن اسکار جراحی کمک می کند.

کشیدن تامپون و برداشتن گچ بینی

معمولا تامپون بینی بعد از گذشت 3 الی 5 روز برداشته می شود. کشیدن تامپون از بینی هیچ گونه درد و ناراحتی ایجاد نمی کند. تامپون هایی که در حال حاضر در پروسه جراحی زیبایی بینی مورد استفاده قرار می گیرد نسبت به گذشته بسیار کوتاه تر و کوچک تر بوده و دارای بافت نرم تری هستند ، همین موضوع موجب می شود تا بیمار در هنگام خارج کردن تامپون ناراحتی احساس نکند. در رابطه با برداشتن اسپلینت و یا گچ بینی ساعاتی قبل از مراجعه به پزشک از بیمار خواسته می شود تا دوش بگیرد و حمام کند این کار به خیس و مرطوب شدن گچ کمک کرده و به این ترتیب جراح می تواند به راحتی گچ را از روی بینی شما بر دارد. بعد از برداشتن گچ مرحله دیگری از مراقبت های بعد از جراحی بینی یعنی چسب زدن به بینی آغاز می شود. از آنجایی که فشار ناشی از چسب در کاهش تورم بینی تاثیر زیادی دارد ، بهتر است چگونگی چسب زدن به بینی را به خوبی یاد گرفته و نسبت به تعویض چسب هر یک روز در میان اقدام نمایید.

حرف زدن بعد از عمل بینی

یکی از توصیه های مهم در مراقبت های بعد از جراحی بینی در خصوص عدم صحبت کردن در روزهای ابتدایی بعد از عمل است ؛ چرا که دهان و بینی در فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته اند ؛ از این رو زمانی که شما شروع به صحبت کردن می کنید ، بینی نیز دچار حرکت می شود. برای اطمینان از این موضوع می توانید دست خود را روی بینی گذاشته و شروع به صحبت نمایید تا متوجه حرکات بینی در هنگام صحبت کردن شوید. در روزهای ابتدایی بعد از جراحی ، ساختار بینی هنوز به خوبی شکل نگرفته ؛ از این رو کوچکترین حرکت و اشتباه می تواند منجر به تغییر در نتیجه نهایی جراحی شما شود ؛ از این رو توصیه ما به شما این است در 3 الی 4 روز ابتدایی و در دوران مراقبت های بعد از عمل بیشتر استراحت داشته باشید و از صحبت کردن مگر در مواقع نیاز خودداری نمایید ؛ همچنین لازم به ذکر است که باید در خصوص خندیدن و عطسه کردن نیز احتیاط های لازم را در نظر داشته باشید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی - دکتر ارمی

 

راه رفتن بعد از عمل بینی

به صورت کلی راه رفتن در دوران مراقبت های پس از جراحی بینی مشکلی ایجاد نمی کند ، اما لازم است آرام قدم بردارید و راه رفتن شما کوتاه مدت باشد. همچنین باید از پایین نگه داشتن سر در هنگام راه رفتن خودداری نمایید. به صورت کلی روزانه تا 5 دقیقه راه رفتن به صورت آرام در طی دوران نقاهت بعد از عمل به منظور بهبود گردش خون و تسریع روند ترمیم بافت های بینی توصیه می شود.

رابطه جنسی بعد از جراحی بینی

این نکته را در نظر داشته باشید که در دوران مراقبت های بعد از جراحی بینی هر گونه فعالیتی که با افزایش ضربان قلب و گردش خون همراه است ، ممنوع می باشد ؛ از این رو لازم است حداقل تا 3 هفته از برقراری رابطه جنسی بعد از عمل خودداری نمایید.

لازم به ذکر است از آنجایی که دکتر ارمی ، جراح بینی خوب در کاشان ، عمل بینی را بدون تامپون انجام می دهند ، انجام مواردی مثل راه رفتن و صحبت کردن بعد از عمل بینی ، در بیماران مشکلی ایجاد نمی کند.

وارد شدن ضربه به بینی عمل شده

همانطور که می دانید مراقبت از بینی در روزهای نخستین پس از جراحی از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ از آنجایی که ساختار بینی در طی روزهای اولیه هنوز به خوبی شکل نگرفته است ، هرگونه ضربه و آسیب به بینی می تواند نتیجه جراحی شما را با تغییر همراه کند ؛ با این حال گاهی ممکن است در اثر حواس پرتی یا یک اتفاق به بینی ضربه وارد شود ؛ در چنین شرایطی چه باید کرد ؟ اگر ضربه آرام و جزئی باشد و هیچ درد و ناراحتی در بینی احساس نکردید ، نیازی به نگرانی نیست اما اگر ضربه وارد شده به بینی شدید باشد یا پس از وارد شدن ضربه ، خونریزی و درد داشتید لازم است هر چه سریع تر این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید و جهت ویزیت و معاینه بینی به مطب جراح بینی مراجعه نمایید تا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

بعد از وارد شدن ضربه به بینی چه کار کنیم ؟

در مراقبت های بعد از جراحی بینی توصیه می شود مراقب گچ بینی خود باشید و پیشگیری های لازم را در جهت وارد شدن هر گونه ضربه به بینی ؛ به عمل آورید. اما مادامی که به بینی ضربه وارد شد لازم است از دستورالعمل های زیر کمک بگیرید :

  1. آرامش خود را حفظ کنید و با پزشکتان تماس بگیرید.
  2. از کمپرس یخ برای جلوگیری از خونریزی ، تورم و کبودی ها استفاده نمایید. دقت داشته باشید که نباید کمپرس را به نحوی قرار دهید که به بینی فشار وارد شود.
  3. سر خود را بالا نگه دارید و از دراز کشیدن خودداری کنید ؛ چرا که این کار ممکن است منجر به جمع شدن خون در پشت حلق شود.
  4. از دستکاری کردن بینی خودداری کنید و سعی نکنید که استخوان ها را با دست جا به جا کنید ؛ این کار می تواند عوارض جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری