جراحی بینی کج در کاشان

 چنانچه خطی فرضی از ناحیه مابین ابروها تا نوک بینی و به صورت عمود در نظر بگیریم ؛ به طوری که به وسیله آن بینی به دو نیمه چپ و راست تقسیم شود ، در صورتی که بینی از این خط فرضی به یکی از دو نیمه ، دارای کمی زاویه باشد این بدین معناست که بینی فرد در نمای ظاهری از عدم تقارن برخوردار بوده و اصطلاحا کج است. جراحی بینی کج در کاشان ، نوعی از جراحی بینی است که اصولاً در راستای هدف زیبایی به انجام می رسد مگر آن که کجی استخوان باعث بروز مشکلات تنفسی نیز شده باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره مطالعه مقاله پیش رو از دکتر محمد ارمی ، جراح و متخصص گوش و حلق و بینی کاشان را از دست ندهید.

 

جراحی بینی کج

دلایل کجی بینی

به گفته دکتر محمد ارمی ، جراح بینی کاشان ، عدم تقارن یا کجی بینی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که عبارتند از :

  1. ژنتیک
  2. ضربه به بینی

لازم به ذکر است که برخی افراد به دلیل مسائل وراثتی و ژنتیکی دچار عدم رشد استخوان در سن رشد شده اند و در نتیجه بینی آن ها حالتی کج به خود گرفته است. به علاوه باید توجه داشت که متاسفانه تکامل صورت در برخی افراد به درستی انجام نشده و از این رو بخشی از بینی ، کوچک تر از بخش دیگر به نظر می رسد و بدین ترتیب بینی فرد کج به نظر خواهد رسید. شایان ذکر است که برخورد ضربه به بینی از رایج ترین علل کجی بینی می باشد.

تفاوت کج بودن بینی با انحراف بینی

اکثر افراد کجی بینی را با انحراف بینی اشتباه می گیرند ، لذا به شرح مختصری از تفاوت های بارز این دو خواهیم پرداخت. انحراف بینی در حقیقت ناشی از کجی تیغه وسط بینی ( سپتوم ) می باشد و در عمده موارد منجر به انسداد حفره های بینی و در نتیجه بروز مشکلات تنفسی می گردد. تیغه میانی بینی باید دقیقا در مرکز بینی واقع شود و در صورتی که از آن منحرف گردد ، اصطلاحا فرد دچار انحراف بینی می باشد. انحراف بینی ممکن است تاثیری در ظاهر بینی نداشته باشد ، به طوری که فردی که دچار انحراف بینی بوده ولی نمای ظاهری بینی وی به هیچ وجه بیانگر این مسئله نباشد. البته در برخی موارد انحراف بینی در نمای ظاهری بینی نیز نمود می یابد.

این نکته حائز اهمیت است که جراحی انحراف بینی در حقیقت جنبه درمانی داشته و تنها سبب اصلاح و ترمیم تیغه بینی شده و تاثیری در زیبایی فرم بینی ندارد. بنابراین در صورتی که فردی تصمیم به انجام جراحی انحراف بینی داشته و درصدد اصلاح ظاهر بینی خود نیز باشد باید همراه با جراحی انحراف بینی ( سپتوپلاستی ) ، جراحی زیبایی بینی ( رینوپلاستی ) را نیز انجام دهد. جراحی همزمان انحراف بینی و جراحی زیبایی بینی در اصطلاح پزشکی ، سپتورینوپلاستی نامیده می شود. اما در ارتباط با کجی بینی همانطور که پیشتر ذکر شد ، کجی بینی یا به صورت مادرزادی یا در اثر اصابت ضربه رخ می دهد و منجر به بروز تغییر در شکل ظاهری بینی می گردد. جراحی کجی بینی ، جنبه زیبایی دارد و با انجام آن علاوه بر تصحیح عملکرد تنفسی بینی ، ظاهر بینی نیز اصلاح می شود.

جراحی بینی کج توسط دکتر ارمی

 

اختلالاتی که بر اثر کجی بینی پدید می آیند

کجی بینی به هر دلیلی که اتفاق افتاده باشد ، امکان بروز اختلالات زیر را به دنبال خواهد داشت :

  • تغییر نمای ظاهری بینی
  • سردرد و سینوزیت
  • خشکی دهان و خرخر کردن در هنگام خواب
  • احساس ناراحتی در مجرای تنفسی
  • و غیره

تشخیص بینی کج

به منظور تشخیص دقیق کجی بینی ، معمولا پزشک معالج سی تی اسکن یا رادیوگرافی درخواست می کند.

درمان بینی کج در کاشان

در صورتی که شدت کجی بینی بیمار زیاد باشد ، بهترین جراح بینی کاشان قادر خواهد بود نسبت به درمان آن از طریق جا انداختن بینی اقدام نماید. سپس به منظور تصحیح شکل ظاهری بینی ( صاف کردن بینی ) باید بینی را تحت عمل جراحی بینی قرار دهد. لازم به ذکر است که در جراحی بینی کج ، افزون بر اصلاح فرم بینی باید هر گونه اختلال تنفسی ناشی از آن نیز مرتفع گردد.

 

جراحی بینی کج

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی کج

رعایت مواردی که در ذیل به آن ها اشاره شده است ، دارای اهمیت بسیاری است ؛ بنابراین ، به هیچ عنوان در رابطه با رعایت آن ها ، سهل انگاری نکنید.

  1. در صورت بروز علائمی ؛ از جمله تب ، تهوع و استفراغ مکرر ، اسهال ، گیجی ، تنگی نفس ، درد شدید و از این قبیل موارد سریعا به پزشک معالج خود مراجعه نمایید.
  2. استفاده از کمپرس یخ در روزهای ابتدایی پس از عمل جراحی بینی کج ، تاثیر به سزایی در کاهش تورم و کبودی دارد ؛ بنابراین ، در استفاده از آن سهل انگاری نکنید.
  3. طبق توصیه پزشک ؛ در دوران نقاهت جراحی بینی در هنگام استراحت و همچنین خواب ، دو بالش در زیر سر خود قرار دهید ؛ این امر نیز به رفع تورم و کبودی ناشی از عمل بینی ، کمک خواهد کرد.
  4. تا مدتی پس از جراحی بینی ، باید تنها به شکل طاق باز خوابیده و از خوابیدن بر روی شکم و پهلو خود خودداری نمایید.
  5. مصرف منظم و به موقع داروهای تجویز شده توسط جراح بینی ، از اهمیت به سزایی برخوردار است ؛ بنابراین ، در این باره سهل انگاری نکنید.
  6. در دوران نقاهت جراحی بینی ، باید به رژیم غذایی خود بسیار توجه کرده و نکاتی را در رابطه با آن رعایت نمایید که در ذیل ، به مهم ترین آن ها اشاره شده است :
  7. در روزهای ابتدایی پس از جراحی بینی ، باید مواد غذایی نرم را در رژیم غذایی خود قرار داده و به مرور ، مواد غذایی سفت تر را جایگزین نمایید.
  8. بهتر است ؛ نمک و ادویه را از رژیم غذایی خود حذف یا مصرف آن ها را به حداقل برسانید.
  9. مصرف آب آناناس و آب کرفس بر روی تسریع در کاهش تورم و کبودی ناشی از جراحی بینی ، تاثیرگذاراند ؛ بنابراین ، آن ها را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

آیا بعد از جراحی بینی های کج ، احتمال برگشت پذیری آن ها وجود دارد ؟

در صورتی که جراحی بینی کج ، به دست جراح بینی با تجربه و متخصص صورت همچون دکتر محمد ارمی ، بهترین جراح بینی کاشان ، انجام گیرد به گونه ای که علاوه بر تصحیح ظاهر بینی ، تمامی جوانب عملکردی بینی نیز به درستی مورد توجه قرار گرفته و به طور کلی جراحی بینی به نحوی دقیق و صحیح انجام گیرد ؛ احتمال بازگشت نتیجه جراحی به حداقل ممکن خواهد رسید.

جراحی بینی کج با چه مزیت هایی همراه است ؟

  • با اصلاح کجی محور بینی ، تنفس بیمار بهبود پیدا می کند.
  • نواقص بینی اصلاح و برطرف خواهد شد.
  • اعتماد به نفس از دست رفته افراد ، باز می گردد.
  • خر و پف های شبانه یا آپنه خواب با عمل بینی کج برطرف می شوند.
  • این جراحی منجر به زیبایی ظاهری بینی و بهبود فرم صورت خواهد شد.

عوارض عدم درمان بینی کج

ممکن است بسیاری از افراد نگران نتیجه فرم بینی خود بعد از جراحی باشند یا به دلیل ترس و نگرانی هایی که دارند از انجام این عمل صرف نظر نمایند ؛ در حالی که عدم درمان بینی کج می تواند مشکلات بسیاری مثل اختلال در تنفس ، سینوزیت ، سردردهای مداوم ، خشکی دهان ، خونریزی ، خروپف های شبانه ، ظاهر ناپسند و به دنبال آن کاهش اعتماد به نفس را به دنبال داشته باشد که این موضوع زندگی فردی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

دقت داشته باشید که نتیجه این جراحی در هر صورت بهتر از فرم اولیه بینی شما خواهد بود و کجی بینی با توجه به فرم کلی صورت تا حد امکان اصلاح شده و تقارن پیدا می کند. همچنین پیشنهاد می شود در خصوص ترس های خود با جراح بینی کاشان صحبت نمایید ؛ چرا که بیشتر نگرانی و ترس ها ریشه در عدم آگاهی دارد.

آیا استخوان بینی در جراحی بینی کج شکسته می شود ؟

در برخی موارد ممکن است برای اصلاح استخوان میانی بینی نیاز به شکستن بینی و جا انداختن مجدد استخوان باشد. این موضوع به شرایط بیمار و همچنین تشخیص و صلاحدید جراح بینی دارد.

آیا بدون عمل جراحی می توان بینی کج را درمان نمود ؟

خیر ، تنها راه قطعی درمان بینی کج ، عمل جراحی است که با دو تکنیک باز یا بسته انجام می شود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

0 0 رای ها
امتیاز برای مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 دیدگاه ها
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آتنا

سلام جناب دکتر می خواستم بدونم جراحی بینی کج هم میتونه برگشت پذیر باشه ؟